Monday, January 21, 2013

Tiga Serangkai...

Sejak dah seminggu lebih di Taska baru.. selesema..batuk..demam.. Dah lama fiqa tak kena 3 serangkai ni.. Kalau dulu masa kecik2..mmg kerap sgt kena 3 serangkai ni..bape kali admit..ubat pon boleh dikatakan hampir tiap bulan makan.. Ya Allah..seksa rasanya masa tu lihat keadaan dia..

Sebab tu la agak nye tak berapa nak besar sgt..kecik jer..berbanding ngan adik..bulat sebulat nye.. Alhamdulillah..adik diberikan kesihatan yg baik..demam pon ada lah dalam 2 kali cam tu..selesema skit2..sok dah baik..apatah lagi batuk..tak penah lagi kena..mintak2 dijauhkan..

Sebab tu skang saya sgt2 sensetif pada persekitaran..terutama persekitaran yang dikelilingi bulu2 kucing..apatah lg hama2 dr haiwan yg comel ni..habuk2.. Kalau fiqa dulu masa kecik2..memang terdedah pada benda2 ni sume..mmg dah tak dpt nak elak.. Kdg2 smpai dah mati akal..pikir..

Bukan saya tak suka pada haiwan yg comel ni..saya suka..tp kalau nak jg tu biarlah dgn cara yg betul..tak ade slh nyer.. Abah saya kat kpg pon ade bela kucing jg..kucing tu dtg dr mana pon tak tau..tetiba dtg lepak kt umah saya kat kpg..tp mmg sesekali tak ade nak bg masuk umah..mmg dia akan dok kt luar jer..

Kalau dulu siap dicemuh..diherdik..dgn kata2 yg sgt2 pedih nak telan..disebabkan saya jauhkan anak2 saya dari persekitaran yg mcm tu..saya layankan ajer..buat bodoh aje..walaupon sakit nye..terngiang2 sampai sekarang herdikan dan cemuhan tu sume..biarlah apa yg hendak dikata..yg ptg saya nak anak2 saya sihat.. Yang sakit nanti pon anak2 saya jg..

Ye la..kalau kita aje yg bertegas jg..tp bila ade antara sekeliling yg langsung tak amik berat pasal kebersihan ni pon..macam tak ada guna.. Macam sia2 usaha untuk jauhkan dari persekitaran yg cm tu.. hanya dgn niat utk kesihatan anak.. Ada yg pandang remeh..tp bila membabitkan kesihatan anak2 bg saya bukan hal yg remeh dah..

Macam fiqa..mmg mcm saya ckp..dr kecik dh terdedah dgn persekitaran mcm tu..jd antibodi bdn lemah..tak dpt nak melawan virus2 tu sume..jd senang la nak dapat jangkitan2 tu sume.. Tapi untuk adik dia ni..mmg saya sgt2 berkeras...tidak dedahkan dia dgn persekitaran dgn haiwan2 yg berbulu ni..termasuk hama2 nye sekali..Alhamdulillah..setakat ni..

Fiqa pon sejak saya kurangkan dari persekitaran cam tu la baru dia kurang dpt 3 serangkai tu..kdg2 ade juga demam, selesema dan batuk tu..tp tak ade la seteruk masa dia kecik dulu..Jadi..dari situ la saya dapat rasakan yg anak2 saya ni mmg tak leh berhadapan dgn mende2 ni sume..

Doa saya..mg anak2 saya diberikan kesihatan yg baik... dijauhkan dr penyakit2 yg kronik.. selagi mana saya mampu utk menjaga kesihatan mereka..selagi tu akan saya usahakan..mana ade ibu yg tak sygkan anak2 kan...


Dah lama tak amik NEB ni.. berjurai airmata dia..hu hu hu..sgt2 kesian..sgt2 simpati ibu melhat kamu syg..mg cepat sihat yer..

p/s : teremo plak ptg2 cenggini..huhuhuuhu...






9 comments:

Fiza Rahman said...

Siannya fiqa. Semoga cepat sembuh.

Wak Gelas™ said...

wak tengok pon sian jugakk., uHHuu

Mimi Azirah said...

dh mcm sy pulak...kalo dah terlalu sesak nafas memg sy gi klinik sedut gas la...

MaMa Rey said...

kesiannya dia..anak saya pun pernah sedut gas tu sebab ada asthma..

semoga adik cepat sembuh dan dijauhkan dari penyakit yang berbahaya

ainnoraini said...

alaa..kesiannye..
semoga dipermudahkan yee...

yan's cottage said...

sianya.....moga cepat semboh ye....

Qhaifa Nur said...

tengok anak buah hubby yg kena macam ni pun kasihan...moga cepat sihat fiqa...

zoora qushairi said...

cian fiqa...get well soon dear..

Jiha said...

Alahaii...niza cuba bg pati delima kt fiqa..mudah mudahan ada perubahan

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...