Wednesday, January 23, 2013

Selamat Menyambut Maulidur Rasul..

Esok cuti..yeaaaaa..best2..

Dan untuk semua...Selamat Menyambut Maulidur Rasul..

Dan selamat bersantai2 bersama keluarga tersayang...




Dan jangan lupa marilah kita sama2 berselawat ke atas junjungan Nabi Muhammad SAW...

Pantun Lawak Zaman Kanak-Kanak

Pagi td dengar Sinar FM..segmen berbalas pantun..alahai..mne yg kelakar tu leh ketawa tak kering gusi di buatnyer..

Teringat masa zaman kanak2 dulu..masa zaman sekolah2 dulu..slu juga guna pantun2 yg ntah sape pencipta nye pon tak tau..tp sering jg la bdk2 dulu guna..antaranya macam..

Bila dah main2 gaduh..kes tak mo kawan la ni..:

" Tak Nak Kawan Sudah..Namamu Dollah..T****mu Sebelah.."

Hahaha..mmg tak leh blah..boleh bikin gaduh lg..mane yg kena usik tu lg berapi jerk bile kena ejek cam tu kan..

Pas tu ade lagi kalau bab2 balas surat ke..tp yg slu jumpa kat kad2 raya la..

" Pecah Kaca Pecah Gelas..Sudah Baca Harap Balas.."

" Pen Merah Pen Biru..U marah I Love U.."

Hik hik hik..memang unik sgt..perkataan2 yg masa saya zaman kanak2 dulu slu guna.. Rasanya banyak lagi  pantun2 simple masa zaman kanak2 dulu kan..

Nak Juga..

Nak juga tido nyempit sebelah adik..share bantal pulak..adik plak skg ni tido dah kemain lasak..kakak pon sama je lasak nyer...huhuhuhu..


Kejap je la cam ni..dah btul2 nyenyak terus alihkan kakak tu..

Monday, January 21, 2013

Tiga Serangkai...

Sejak dah seminggu lebih di Taska baru.. selesema..batuk..demam.. Dah lama fiqa tak kena 3 serangkai ni.. Kalau dulu masa kecik2..mmg kerap sgt kena 3 serangkai ni..bape kali admit..ubat pon boleh dikatakan hampir tiap bulan makan.. Ya Allah..seksa rasanya masa tu lihat keadaan dia..

Sebab tu la agak nye tak berapa nak besar sgt..kecik jer..berbanding ngan adik..bulat sebulat nye.. Alhamdulillah..adik diberikan kesihatan yg baik..demam pon ada lah dalam 2 kali cam tu..selesema skit2..sok dah baik..apatah lagi batuk..tak penah lagi kena..mintak2 dijauhkan..

Sebab tu skang saya sgt2 sensetif pada persekitaran..terutama persekitaran yang dikelilingi bulu2 kucing..apatah lg hama2 dr haiwan yg comel ni..habuk2.. Kalau fiqa dulu masa kecik2..memang terdedah pada benda2 ni sume..mmg dah tak dpt nak elak.. Kdg2 smpai dah mati akal..pikir..

Bukan saya tak suka pada haiwan yg comel ni..saya suka..tp kalau nak jg tu biarlah dgn cara yg betul..tak ade slh nyer.. Abah saya kat kpg pon ade bela kucing jg..kucing tu dtg dr mana pon tak tau..tetiba dtg lepak kt umah saya kat kpg..tp mmg sesekali tak ade nak bg masuk umah..mmg dia akan dok kt luar jer..

Kalau dulu siap dicemuh..diherdik..dgn kata2 yg sgt2 pedih nak telan..disebabkan saya jauhkan anak2 saya dari persekitaran yg mcm tu..saya layankan ajer..buat bodoh aje..walaupon sakit nye..terngiang2 sampai sekarang herdikan dan cemuhan tu sume..biarlah apa yg hendak dikata..yg ptg saya nak anak2 saya sihat.. Yang sakit nanti pon anak2 saya jg..

Ye la..kalau kita aje yg bertegas jg..tp bila ade antara sekeliling yg langsung tak amik berat pasal kebersihan ni pon..macam tak ada guna.. Macam sia2 usaha untuk jauhkan dari persekitaran yg cm tu.. hanya dgn niat utk kesihatan anak.. Ada yg pandang remeh..tp bila membabitkan kesihatan anak2 bg saya bukan hal yg remeh dah..

Macam fiqa..mmg mcm saya ckp..dr kecik dh terdedah dgn persekitaran mcm tu..jd antibodi bdn lemah..tak dpt nak melawan virus2 tu sume..jd senang la nak dapat jangkitan2 tu sume.. Tapi untuk adik dia ni..mmg saya sgt2 berkeras...tidak dedahkan dia dgn persekitaran dgn haiwan2 yg berbulu ni..termasuk hama2 nye sekali..Alhamdulillah..setakat ni..

Fiqa pon sejak saya kurangkan dari persekitaran cam tu la baru dia kurang dpt 3 serangkai tu..kdg2 ade juga demam, selesema dan batuk tu..tp tak ade la seteruk masa dia kecik dulu..Jadi..dari situ la saya dapat rasakan yg anak2 saya ni mmg tak leh berhadapan dgn mende2 ni sume..

Doa saya..mg anak2 saya diberikan kesihatan yg baik... dijauhkan dr penyakit2 yg kronik.. selagi mana saya mampu utk menjaga kesihatan mereka..selagi tu akan saya usahakan..mana ade ibu yg tak sygkan anak2 kan...


Dah lama tak amik NEB ni.. berjurai airmata dia..hu hu hu..sgt2 kesian..sgt2 simpati ibu melhat kamu syg..mg cepat sihat yer..

p/s : teremo plak ptg2 cenggini..huhuhuuhu...






Asalkan Boleh..

Minggu lepas tak sempat dan tak berpeluang nak update blog yg tenggelam timbul ni..hahahaha.. ade misi yang kena diselesaikan.. Alhamdulillah..misi dah selesai..leh tarik nafas lega..tapi tetap tak lega lagi bila mana keputusan nye tak dapat lagi..huhuhuhu...

Uniform sekolah dah dpt.. tapi tudung nya tak dapat lagi.. Bila dah bg pakai baju..sibuk dia mencari tudung.. Tudung ibu pon jadik la..asal boleh..menggelebeh jer..

Bila tak bagi pakai tudung..mula nak nangis.. Mgkin tgk kawan2 kat taska sume pakai tudung bila pakai baju sekolah..so dia pon nak bertudung..

Alahai anak..apa2 je la yer..asalkan kamu dah tak nangis lagi bila nak gi taska..hati ibu ayah pon lega..tak keruan ibu antar pepagi bila tatkala melintasi simpang ke taska kamu dah start meraung tak nak ke taska..

Moga rajin2 ke sekolah yer nak..


Abaikan lah cara fiqa pakai tudung ni..bg dia asal muat jer..janji pakai mcm kawan2..hehehehe..

Kat muka tu..merah2..alahan makanan..dah seminggu tak ilang2 lg..nanti lah cerita lain pasal alahan dia..

Thursday, January 10, 2013

Anak Sedara Baru..

31/12/2012..penutup tahun 2012..dapat anak sedara baru..adik saya telah selamat melahirkan anak pertama nya..Alhamdulillah..

Ni la budak ujung thn tu...


Nama : Nurul Farhanah Zulaikha Bt Muhamad Fadli
Berat : 3.38kg

Bersalin kat hospital sg buloh..czer plak..hohohoho....tp cian kat adik saya ni..mak mentua dia sgt2 tak support BF..hohoho..sgt2 sedih..

Adik saya berusaha utk bg anak dia fully BF..tp mak mentua nye slu ckp cucu dia ni tak kenyang ngan BF..disumbat ngan FM plak..sgt2 sedih dan sakit ati..dan lagi2 sedih bila ada yg bgtau mak mentua nye yg susu FM yg diberi tu adalah susu yg terbaik..anak jd sihat nanti..jd pandai...

Hoihoihoi..aduhhh..tensen saya dgr...tak ade susu yg plg terbaik selain SUSU IBU ok...rasa cam nak bg mak mentua di gi sekolah blk...hahahahha..saya adalah BF mom yg tegar..sbb tu klu ade sape2 yg memperlekehkan khasiat SUSU IBU mmg saya sgt2 sedih..tmbah2 lagi keluar dr mulut seorg yg pernah menjd ibu pd anak2 nyer..

Tak ape la..ape pon saya doakan yg terbaik utk adik saya..sabar dlm melayani karenah mak mentua nyer..almaklumlah..anak adik saya ni la cucu sulung mereka..huhuhuh...ape2 je la mak cik..asalkan mak cik bahagia...dan terima kasih sbb menjaga adik saya awal2 pantang..disebabkan mak saya mmg tak blh nak dtg menemankan adik saya..cuma saya sgt2 terkilan pasal SUSU...

Wednesday, January 9, 2013

Cincin Kahwin Hilang...uwaaaaaa...

Uwaaaaaaaaa...mmg betul2 careless..tak tau mcm mane blh ilang..terperasan masa on d way dr kpg nak blk cni..(31/12/12) singgah ke Bukit Merah Laketown Resort..sedar2 dah tak ade kt jari..tak tau bila masa dah tak ade kat jari...uuuwwwwaaaaaaaaaa...sgt2 menyesal..cincin kahwin blh ilang..cincin yg sgt bermakna..yg ade nilai..nilai yg tak leh beli kat mne2..yg tak ade ganti ngan kenangan dan nilai2 yg ade...aduhai la..penutup thn 2012 yang sgt2 mendukacitakan...

Cincin tu dah longgar sebenarnyer..cincin yg longgar ke saya yg dah kurus erk..wakakakka...entah la..benor nye mmg longgar dah cincin tu..tak tau nape leh longgar..sblm ni pkai sedang elok jer..nak kata makin kurus tak pulak..cam bertambah2 je saiz bdn ni..hahahah

Ni petunjuk suh husband belikan yg baru la tu agaknye kan..hahahahhaa..tp beli baru pon tak sama dgn yg ini...huhuhuhu....



Tinggal kenangan...saat2 disarungkan cincin ke jari..tahun 2008...uuuwwwaaaaa...


* Eh..ape kes...byk entry plak dlm 1 ari..ni kes tgh tak ade keje la yg boleh hapdet ni..ehehehhe...

Fiqa Di Taska Baru


Haaaaaaaaaaaa....tu dia...menangis kome....ni masa first day antar 3/1/13 ri tu..huk alor kakak...Sampai depan gate..pas kat cikgu dia..cikgu take over bawa masuk dalam..hehehehhe...



Cikgu bawa masuk dalam sekolah..umpan ngan menan..benti la nangis dia...huhuhuhu..alahai kakak..dah besar la..tak mo la nangis2 gi sekolah...malu la ngan kwn2 lain..yg paling best tu..ade sorang budak lelaki ni..mgkin umur dia dlm 4 thn ke..dia ckp ape tau bila tgk fiqa nangis.."eeeeeeeee....tgk tu..tak malu..dia nangis..."hahahahha..nak tergelak saya dgr...

Skang saya dah tak antar fiqa kat taska permata..antar taska lain pulak..skang dah masuk 5 hari antar gi taska baru..tp tetiap pagi cam tu la dia..nangis meraung..tak mo gi sekolah..masa nak sampai simpang masuk taska dia dah nangis2.." tak mo gi sekolah...tak mo gi sekolah...nak pegi tesco..nak pegi sekolah lain...nak sekolah cikgu.." ( nak sekolah cikgu tu..nak sekolah cikgu taska lama tu..).. hahahhaha..pepagi ape kejadah nye nak gi tesco kakak...

Tapi cikgu2 dia ckp..kejap je dia nangis..lepas tu oklah...cam tu la masa memula antar taska permata..mmg nangis..dan mmg amik masa berbulan2 antar pepagi dia nangis...hahahahha..bertabahlah wahai ati sang ibu ni...hahahaha..Skang ni saya antar fiqa ke taska Dzul Iman plak..


Doa ibu mg besar nanti kakak jd anak yg solehah..anak yg mendengar kata..yang lembut ati..tak mo kasar2..awak tu pompuan..mg menjadi anak yg baik...kakak yg baik..tak mo asyik membuli adik jer yer...anak yg ikhlas, jujur, amanah..yg menyenangkan ati ibu dan ayah..yg taat pd agama...insha Allah..amin

Tak mo nangis2 dah ye gi sekolah pepagi yer kakak...














Entry Pembukaan Awal Tahun..

Assalamualaikum semua...lama dah blog cap ayam ni tak berhapdet..bersawang jer..last 2 weeks sblm abis thn 2012 adalah teramat bz..lgpon amik coti pjg ujung thn..balik kampung...tu yg blog tak berhapdet..

Bila dah masuk thn baru ni lg la sibuk..kerja di awal2 thn..biasalah..bila tak ade keje tu mmg melangut je..menghabiskan masa kat opis dok goyang kaki..tp bila dah ade keje mcm nak tersembul biji mata ngadap komputer..ahahahaha..

Pe pon..selamat tahun baru untuk sume....hehehe...mg azam utk thn ni lebih baik dr thn2 lepas...amin..insyaAllah...

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...